Nedanstående citat är hämtat från Dagens Industri med dagens datum

”Fler än 50 flygningar har försenats i USA de senaste dagarna, sedan piloterna försetts med en felaktig kart-app.
I tisdags kväll blev 24 flygningar försenade, under onsdagen omkring 30, uppger Andrea Hughley vid flygbolaget American Airlines.

Navigations-appen, för Ipad, används bara av American Airlines. Den är utarbetad av Jeppesen, ett bolag i Boeingkoncernen, som nu har fått bakläxa.
American Airlines övergav papperskartor och flygplansmanualer 2013 till förmån för Ipad-program. Flygbolaget hävdar att besparingen i form av den vikt piloterna inte längre behöver bära med sig kan mätas i minskad bränsleåtgång.

Felet i appen har lokaliserats till kartområdet vid Reagan National Airport i Washington. Tills appen är lagad får piloterna återgå till papperskartor där”

Frågan att ställa;
Eftersom många har synpunkter på 
SÖM kanske det även finns felaktigheter här då det är samma bolag som ligger bakom detta system?

Efter att haft kontakt med Jeppesen under dagen är svaret att sådan koppling inte finns