Information från ” köra tåg i Kyla”

 Vi har haft två träffar där vi första gången tog fram problem som varit under vintern.  Problemen vi hade var bland annat med strömavtagarna och luft genom tåget, dålig snöröjning, kyla och vind mm.

Utifrån detta så träffades vi i Stockholm för att göra en riskanalys. Vi hade först ett tfn möte och efter detta skulle vi gå igenom och göra en riskanalys.

Till denna riskanalys vill jag tillföra vind och kyla. Vi har talat om detta tidigare att det att det skulle vara möjligt att ställa tåg när det är risk för att ps förfryser ngn del om man måste ut och skruva i ett tåg. Vi har ju många långa/branta backar här och branter på norsk sida. Man kan inte sitta i go värmen då utan man måste ut och säkra tåget mot rullning. Vid dåligt väder och storm är det risk att laviner går och då ryker strömmen också.  Det är svårt att ta sig fram med oavsett med vilket fordon som helts. SOS har även de svårt att komma fram.

Inväntar nu riskanalysen som kommer att skickas ut till våra skyddsombud.

Hoppas på en bättre vinter i år.

Catti Lönnström skyddsombud Kiruna.